Sunday, August 29, 2010

Η μαγεία της Φύσης

Check out this SlideShare Presentation:

Tuesday, August 24, 2010

Ανησυχία προκαλεί η αυξημένη παρουσία μεδουσών στις ελληνικές θάλασσες - Το Αρχιπέλαγος ενημερώνει και καθησυχάζει

«Μιλάμε για πληθυσμιακή έξαρση μεδουσών, όταν δεκάδες με εκατοντάδες μέδουσες μαζεύονται ανά κυβικό μέτρο», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υδροβιολόγος και συντονίστρια έρευνας στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος», κ. Αναστασία Μήλιου, σημειώνοντας: «Οπότε δεν μπορούμε να μιλήσουμε για πληθυσμιακή έξαρση φέτος των μεδουσών». Εύστοχα, λοιπόν, ο αντινομάρχης Εβρου, κ. Μιχάλης Κογιομτζής, μίλησε για «σύνηθες φαινόμενο που διαρκεί λίγες ημέρες» τον Δεκαπενταύγουστο, όταν παραθεριστές διαμαρτυρήθηκαν έντονα για μέδουσες, που προκάλεσαν στους πιο ευαίσθητους από τους λουόμενους κοκκινίλες και φαγούρα.

Ο κύκλος ζωής των μεδουσών επηρεάζεται εποχικά και οι πληθυσμιακές εξάρσεις κάποια καλοκαίρια είναι φυσιολογικές», εξηγεί η θαλάσσια βιολόγος και συντονίστρια θαλάσσιας έρευνας στο «Αρχιπέλαγος», κ. Μόνικα Δημητρίου και συμπληρώνει: «Κυριότερες αιτίες των εξάρσεων είναι η αύξηση της θερμοκρασίας και η υπεραλίευση. Όταν υπεραλιεύονται ή θανατώνονται φυσικοί θηρευτές της μέδουσας -όπως π.χ. η θαλάσσια χελώνα- τότε η τελευταία αυξάνεται. Η θανάτωση των θηρευτών δεν προκαλείται μόνο από τον άνθρωπο. Μπορεί να προκληθεί κι από μια πλαστική σακούλα, που το ψάρι ή η θαλάσσια χελώνα θα νομίζουν ότι είναι μέδουσα, θα την φάνε και θα πεθάνουν από ασφυξία...

Την πληθυσμιακή έξαρση της μέδουσας ευνοεί η ρύπανση της θάλασσας και με άλλους τρόπους: τον υπερτροφισμό (όταν σωρεύονται στη θάλασσα υψηλές ποσότητες «θρεπτικών»συστατικών από βιολογικούς καθαρισμούς που δεν λειτουργούν σωστά, λιπάσματα κ.α.) και τη χαμηλή συγκέντρωση διαλυμένου οξυγόνου (που επίσης προκαλείται από λύματα) η οποία έχει ως συνέπεια την ασφυξία διαφόρων ειδών στη θάλασσα, όμως ευνοεί ιδιαιτέρως την ανάπτυξη της μέδουσας αουρέλια (aurelia aurita).

Τα σοβαρότερα προβλήματα με τις εξάρσεις, όμως, προκαλούνται από είδη-εισβολείς που μεταφέρονται με το έρμα των φορτηγών πλοίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξε η κατάρρευση των ιχθυοαποθεμάτων και της αλιείας πριν από λίγα χρόνια στη Μαύρη Θάλασσα. Γι' αυτό σε πολλές περιοχές της γης, τα πλοία αδειάζουν το νερό από το έρμα τους πριν μπουν στους κόλπους, προκειμένου να μη μεταφέρουν επικίνδυνα για τα οικοσυστήματα είδη.

Η μέδουσα Πελαγία είναι είδος που συναντάται συχνά στις ελληνικές θάλασσες. Είναι πλαγκτονοφάγο είδος, ανταγωνίζεται τα ζωοπλαγκτονοφάγα ψάρια για τροφή, ενώ ταυτόχρονα τρέφεται και με τα αυγά τους. Μπορεί να επηρεάσει τα ψάρια σε ιχθυοκαλλιεργητικούς κλωβούς, καθώς ερεθίζει τα βράγχια τους προκαλώντας τους θάνατο.

Η Πελαγία μπορεί να έχει κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις στον τουρισμό. Παρά το γεγονός ότι είναι κυρίως πελαγικό είδος, λόγω ρευμάτων και αέρα, μεγάλες ομάδες μπορεί να μεταφερθούν σε παράκτια νερά, με αποτέλεσμα να τσιμπήσουν τους κολυμβητές. Παρόλο που το τσίμπημά της δεν είναι επικίνδυνο προκαλεί τοπικό πόνο που μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 2 εβδομάδες.

Η Κοτυλόριζα είναι είδος κοινό στις ελληνικές θάλασσες. Χαρακτηρίζεται από την ικανότητά της για αυτόνομη κίνηση στο νερό χωρίς να εξαρτάται από τα θαλάσσια ρεύματα για να μετακινηθεί. Μπορεί να μεγαλώσει σε διάμετρο μέχρι και 35 εκατοστά και συχνά «συνοδεύεται» από νεαρά ψάρια τα οποία βρίσκουν καταφύγιο ανάμεσα στα πλοκάμια της. Είναι εντελώς ακίνδυνη για τον άνθρωπο.

Η Αουρέλια είναι είδος κοινό τόσο στη Μεσόγειο, όσο και σε άλλες θάλασσες στον κόσμο. Παρά το γεγονός ότι είναι ακίνδυνη για τον άνθρωπο, οι πληθυσμιακές εξάρσεις του είδους σε παράκτιες περιοχές έχουν κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις, τόσο για τον τουρισμό όσο και για την αλιεία (μεγάλες ποσότητες Αουρέλιας καταστρέφουν τα δίχτυα και την ποιότητα των αλιευμάτων). Το είδος αυτό έχει αυξημένη ανθεκτικότητα σε συνθήκες χαμηλού οξυγόνου και έτσι μπορεί να επιβιώσει σε ευτροφικές συνθήκες όπου άλλα είδη δεν μπορούν. Ένα παράδειγμα είναι ο κόλπος της Ελευσίνας, όπου ο συνδυασμός των ευτροφικών νερών και των αγωγών λυμάτων που καταλήγουν στον κόλπο, παρέχουν στις μέδουσες υψηλά ποσοστά οργανικών και ανόργανων ουσιών, στηρίζοντας έτσι ένα ασυνήθιστα μεγάλο πληθυσμό Αουρέλιας.

Διεθνής Επιτροπή για την Επιστημονική Παρακολούθηση της Μεσογείου

Σε κάθε περίπτωση οι πληθυσμιακές εξάρσεις της μέδουσας αποτελούν «δείκτη μέτρησης» για διάφορες αλλαγές στο οικοσύστημα της θάλασσας και κυρίως για την υπεραλίευση και τη μείωση των θαλάσσιων αποθεμάτων. Γι αυτό το «Αρχιπέλαγος», σε συνεργασία με τη Διεθνή Επιτροπή για την Επιστημονική Παρακολούθηση της Μεσογείου (CIESM), υποστηρίζει στην Ελλάδα τη δια-μεσογειακή πρωτοβουλία Jellywatch,με την οποία ενθαρρύνεται η συμμετοχή του κοινού στην καταγραφή πληθυσμιακών εξάρσεων μεδουσών. Στην Ελλάδα με περισσότερα από 18.000 χλμ. ακτογραμμής και 220.000 τ.μ. επιφάνεια θάλασσας, η συγκέντρωση δεδομένων για πληθυσμιακές εξάρσεις δεν είναι εύκολη. Γι αυτό, σημειώνει η κ. Μήλιου «η συμμετοχή όλων στην παρατήρηση και καταγραφή πληθυσμιακών εξάρσεων είναι πολύτιμη».

Εάν παρατηρήσετε πληθυσμιακή έξαρση μεδουσών στην περιοχή σας, ενημερώστε μας στο medousa@archipelago.gr

Τι πρέπει να κάνετε σε περίπτωση που σας τσιμπήσει μέδουσα

  1. Απομακρύνετε τα τυχόν κολλημένα στο σώμα σας πλοκάμια. Όχι όμως με γυμνά χέρια, διότι αυτό θα οδηγήσει σε κόλλημα των πλοκαμιών στα χέρια και μεταφορά του ερεθισμού εκεί.
  2. Ξεπλύνετε την περιοχή του τσιμπήματος με άφθονο θαλασσινό νερό. Αν δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος, γεμίστε την χούφτα σας με άμμο και τρίψτε το σημείο του σώματος που είναι κολλημένα τα πλοκάμια της τσούχτρας. Μη χρησιμοποιείτε γλυκό νερό, διότι μπορεί να ενεργοποιήσει κεντριά που έχουν μείνει στο δέρμα.
  3. Τοποθετείστε στο σημείο του τσιμπήματος πάγο ή κρύες κομπρέσες. Αυτό περιορίζει τα τοπικά φαινόμενα από το δέρμα.
  4. Αλείψτε την πάσχουσα περιοχή με κορτιζονούχο κρέμα. Περιορίζει την τοπική φλεγμονώδη αντίδραση και ανακουφίζει γρήγορα από το τσούξιμο και την φαγούρα. Αν δεν υπάρχει τέτοια κρέμα, χρησιμοποιείστε κομπρέσες με ξυδόνερο (1 μέρος ξύδι και 3 νερό). Έτσι αντιμετωπίζονται η φαγούρα και το τσούξιμο.
  5. Πάρτε κάποιο χάπι αντισταμινικό. Με το χάπι αντιμετωπίζονται συστηματικότερα τα συμπτώματα. Η ανάγκη για χάπια τέτοιου είδους είναι μεγαλύτερη όσο μεγαλύτερη είναι η έκταση του προσβληθέντος δέρματος.
  6. Τέλος αν τα συμπτώματα είναι έντονα και ιδιαίτερα αν δεν υποχωρούν μετά την εφαρμογή των τοπικών μέτρων, μπορεί να χρειασθεί κάποια ένεση κορτιζόνης.

Monday, August 23, 2010

Εν μέσω καύσωνα προωθείται το τερατώδες σχέδιο της ΕΛΛ. ΧΡΥΣΟΣ για τη Β. Χαλκιδική. Απαράδεκτο νομοσχέδιο για την “επιτάχυνση των μεγάλων έργων”, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της εταιρείας!

drilltargetsMε ταχείς ρυθμούς και εν μέσω θερινού καύσωνα προωθείται το τερατώδες σχέδιο της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ για τη Β. Χαλκιδική. Σύμφωνα με δελτίο τύπου της EUROPEAN GOLDFIELDS και σχετικά δημοσιεύματα, στις 6 Αυγούστου 2010 κατατέθηκε η τελική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το “Επενδυτικό Σχέδιο Ανάπτυξης των Μεταλλείων Κασσάνδρας” και η διαδικασία αδειοδότησης του μπαίνει πλέον στην τελική ευθεία.

Καθόλου συμπτωματικά, την ίδια ακριβώς μέρα, 6 Αυγούστου, αναρτήθηκε για “δημόσια διαβούλευση” στο διαδίκτυο το νομοσχέδιο του Υπ. Επικρατείας για την “Επιτάχυνση των μεγάλων έργων”, δημόσιων και ιδιωτικών. Ένα σκανδαλώδες νομοθέτημα που εισάγει ένα αδιαφανές και συγκεντρωτικό σύστημα αδειοδότησης για τα “μεγάλα” έργα, ακυρώνοντας τις νομικές δικλείδες για την προστασία του περιβάλλοντος και καταπατώντας συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών. Μέσα στον Αυγουστιάτικο καύσωνα οι αντιδράσεις αναμένεται να είναι μικρές και κατά πάσα πιθανότητα το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί από την κυβερνητική πλειοψηφία σε κάποιο θερινό τμήμα της Βουλής.

Και ποιο θα είναι το πρώτο “μεγάλο έργο” που θα επιταχυνθεί με τον νέο νόμο; Ποιο άλλο από το πολυδιαφημισμένο πρόγραμμα εκμετάλλευσης χρυσού, αργύρου, χαλκού και βασικών μετάλλων; Η προπαγάνδα των μέσων ενημέρωσης, έντυπων και ηλεκτρονικών, για “το project του 1 δις ευρώ” που δήθεν θα σώσει την Ελλάδα από τη χρεωκοπία οργιάζει εδώ και μήνες. Τα πληρωμένα δημοσιεύματα σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες που μιλούν για τα αμύθητα πλούτη της Χαλκιδικής και την εξαιρετική εταιρεία που θα τα φέρει στο φως διαδέχονται το ένα το άλλο. Άλλωστε οι μεγαλομέτοχοι της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ Κούτρας-Μπόμπολας, εκτός από τον “χειρισμό” των κυβερνήσεων και του νομικού συστήματος της χώρας, γνωρίζουν καλά και το παιχνίδι του επηρεασμού της κοινής γνώμης.

Όμως πέρα από τις αόριστες υποσχέσεις για χρυσά κουτάλια, η Ελληνική κοινωνία και ειδικά η άμεσα ενδιαφερόμενη τοπική κοινωνια της Β. Χαλκιδικής έχει μαύρα μεσάνυχτα για αυτό το κολοσσιαίο έργο που θα αλλάξει δραματικά τον τόπο όπου ζει. Παρά τις επανειλημμένες αιτήσεις των τοπικών Δήμων, η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ και το ΥΠΕΚΑ αρνούνται προκλητικά να ενημερώσουν τα Δημοτικά Συμβούλια και τους δημότες για τα σχέδιά της εταιρείας. Η μία και μοναδική ενημερωτική εκδήλωση που έγινε στη Μ. Παναγία στις 9/6/2007, πάνω από τρια χρόνια πριν (!), δεν εξελίχθηκε καλά για την εταιρεία που δεν μπόρεσε να απαντήσει στα πιεστικά ερωτήματα των πολιτών.

Έκτοτε η εταιρεία προτίμησε να προωθεί το σχέδιό της αποκλειστικά μέσω των πολιτικών της διασυνδέσεων και ερήμην της τοπικής κοινωνίας. Στις 2 Οκτωβρίου 2009, δυο μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές και “κλείνοντας υποθέσεις” εν’όψει της επερχόμενης ήττας, ο Υπ. ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς υπέγραψε την θετική γνωμοδότηση του Υπουργείου (ΠΠΕΑ) για το Επενδυτικό Σχέδιο της εταιρείας στη Χαλκιδική. Μια εβδομάδα αργότερα, η EUROPEAN GOLDFIELDS ανακοίνωσε ότι αφού είχαν πια εκδοθεί οι προκαταρκτικές άδειες, ο κ. Δημήτρης Κούτρας θα άφηνε τη θέση του Προέδρου της εταιρείας, ώστε από τη θέση του Προέδρου της κατά 95% θυγατρικής της, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ, να αφοσιωθεί στην αδειοδότηση και ανάπτυξη αυτών των προγραμμάτων. Όλοι οι γνώστες της Ελληνικής πραγματικότητας καταλάβαμε τι σήμαινε αυτό. Άλλωστε η EUROPEAN GOLDFIELDS τονίζει σε κάθε ευκαιρία το “ειδικό βάρος” του συνεταιρου της ΑΚΤΩΡΑ και του κ. Κούτρα στην Ελλάδα, τις γνωριμίες τους και την “καλή γνώση” του αδειοδοτικού μηχανισμού της χώρας.

Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα και με άλλη κυβέρνηση πια, είναι ξεκάθαρο ότι οι Κούτρας-Μπόμπολας ελέγχουν πλήρως τα κυβερνητικά μονοπάτια που οδηγούν στην πολυπόθητη αδειοδότηση. Οι εξελίξεις του τελευταίου χρόνου είναι χαρακτηριστικές:

Οι Περιβαλλοντικοί Όροι για το μοναδικό εν λειτουργία μεταλλείο της εταιρείας, τις “Μαύρες Πέτρες” κάτω από τη Στρατονίκη, έληξαν στις 31/12/2009 χωρίς να έχουν τηρηθεί ποτέ, όπως βεβαιώνει η αρμόδια Επιτροπή (ΕΠΙΤΗΡΩ). Όμως η εξόρυξη δεν σταμάτησε και τον Φεβρουάριο, με προσωπική απόφαση του Υφυπουργού ΠΕΚΑ κ. Μανιάτη, οι περιβαλλοντικοί όροι που ουδέποτε τηρήθηκαν παρατάθηκαν “προσωρινά” και επ’αόριστον. Και τέλος, στις 20 Ιουλίου, με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) 4 Υπουργών και 2 Υφυπουργών παρατάθηκε η λειτουργία του μεταλλείου για άλλα δυο έτη, μέχρι τις 31/7/2012, με “τους αυτούς περιβαλλοντικούς όρους” που ούτε τηρήθηκαν ούτε πρόκειται ποτέ να τηρηθούν!! Για την ακύρωση αυτής της νομικά διάτρητης απόφασης θα κατατεθεί άμεσα προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας.

Στις 3 Αυγούστου 2010, σε έγγραφο του ΥΠΕΚΑ προς τον Δήμαρχο Σταγείρων-Ακάνθου κ. Βλαχόπουλο σχετικά με τις ερευνητικές γεωτρήσεις της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ σε τρεις νέες περιοχές (Φισώκα, Τσικάρα, Πιάβιτσα) που εγκρίθηκαν τον Ιούνιο, αναφέρεται το εξής καταπληκτικό:

Η μοναδική αδειοδοτημένη μεταλλευτική δαρστηριότητα στην περιοχή σας είναι το μεταλλείο “Μαύρων Πετρών” που εκτείνεται εξ’ολοκλήρου στο υπέδαφος του οικισμού Στρατονίκης. Προϋπόθεση για την απεμπλοκή της μεταλλευτικής δραστηριότητας από την κατοικημένη περιοχή αποτελεί η ανακάλυψη νέων εκμεταλλεύσιμων κοιτασμάτων σε χώρους εκτός κατοικημένων περιοχών!

Ωμά και κυνικά, το ίδιο το Υπουργείο εκβιάζει την τοπική κοινωνία για λογαριασμό της εκμεταλλεύτριας εταιρείας! Αν δεν επιτρέψετε να ανοίξουν νέα μεταλλεία στην περιοχή, θα την πληρώσει η Στρατονίκη! Πάνε περίπατο οι νόμοι, το περιβάλλον και η ασφάλεια της Στρατονίκης και μοναδικό κριτήριο για τη συνέχιση της εξορυξης κάτω από τον οικισμό είναι πλέον η βιωσιμότητα της εταιρείας!

Ο απαιτήσεις του νέου χωροταξικού σχεδιασμού σφίγγουν ακόμα περισσότερο τον κλοιό γύρω από τις τοπικές κοινωνίες της Β. Χαλκιδικής που είναι στην πλειοψηφία τους εχθρικές απέναντι στο Επενδυτικό Σχέδιο της εταιρείας. Κανένας από τους τρεις Δήμους Σταγείρων-Ακάνθου, Παναγίας και Αρναίας όπου πρόκειται να απλωθεί το “Επενδυτικό Σχέδιο” (που αποτελούν πλέον τον ενιαίο Δήμο “Αριστοτέλη”) δεν έχει συμπεριλάβει στο Γενικό Πολεοδομικό του Σχέδιο την επέκταση της μεταλλευτικής δραστηριότητας. Αντίθετα, και τα τρία ΓΠΣ μιλούν για προστασία των δασών και των υδατικών πόρων και για ήπιες αναπτυξιακές δραστηριότητες που θα αναδείξουν τα φυσικά πλεονεκτήματα της περιοχής. Όμως τοσο το “Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Βιομηχανίας” όσο και το “Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας” ορίζουν σαφώς την περιοχή των τριών Δήμων ως μεταλλευτική περιοχή! Κατά του “Ειδικού Πλαισίου για τη Βιομηχανία” έχουν καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας οι Δήμοι Σταγείρων-Ακάνθου και Παναγίας.

Αλλά οι εντολές του ΥΠΕΚΑ είναι “να εναρμονισθούν τα τοπικά χωροταξικά σχέδια όπως τα ΓΠΣ προς τις επιλογές ή κατευθύνσεις των εγκεκριμένων περιφερειακών πλαισίων”! Δηλαδή μεταλλεία, θέλετε δεν θέλετε!

Σύμφωνα δε με το Σχέδιο Νόμου για την “επιτάχυνση των μεγάλων έργων” στο οποίο αναφερθήκαμε πιο πάνω, “για τις περιοχές υποδοχής των Μεγάλων Έργων και των βοηθητικών και συνοδών έργων τους, καταρτίζονται και εγκρίνονται Ειδικά Σχέδια Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης”, τα οποία επιβάλλουν χωροταξικές- περιβαλλοντικές- πολεοδομικές ρυθμίσεις κατά παρέκκλιση των όσων ισχύουν στην υπόλοιπη επικράτεια. Προβλέπεται η δυνατότητα παραχώρησης του αιγιαλού και του πυθμένα της θάλασσας για μπάζωμα και αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ακόμα και δασικών εκτάσεων υπέρ του φορέα του έργου. Πάντα σύμφωνα με το Επενδυτικό Σχέδιο της εκάστοτε εταιρείας!

“Σε κάθε περίπτωση”, κλείνει το έγγραφο του ΥΠΕΚΑ προς το Δήμαρχο Σταγείρων-Ακάνθου, “το Υπουργείο μας θα ενεργήσει με προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος και με όρους κοινωνικής αποδοχής, ώστε να επιτευχθεί η αρμονική συνύπαρξη όλων των δραστηριοτήτων της περιοχής”. Η φράση-κονσέρβα υποτίθεται ότι πρέπει να μας καθησυχάσει. Μόνο που η κοινωνική αποδοχή δεν υπάρχει, όπως γνωρίζει πολύ καλά η εταιρεία και αποφεύγει κάθε εκδήλωση ενημέρωσης. Μόνο που τόσο ο χωροταξικός σχεδιασμός όσο και το προωθούμενο νέο πλαίσιο αδειοδότησης των “μεγάλων έργων” είναι έτσι φτιαγμένα ώστε η κοινωνική αποδοχή να μην είναι καν απαραίτητη! Μόνο που είναι προφανές ότι η “αρμονική συνύπαρξη των δραστηριοτήτων” και η “προστασία του περιβάλλοντος” είναι κούφια λόγια που μπαίνουν σαν σάλτσα πάνω από οποιοδήποτε τερατούργημα!

Οι Κούτρας-Μπόμπολας και οι κυβερνητικοί τους φίλοι θεωρούν ότι με όλα τα ανωτέρω έχουν δέσει χεροπόδαρα την τοπική κοινωνία και της έχουν αφαιρέσει κάθε δυνατότητα αντίδρασης στους σχεδιασμούς τους. Δεν επιδιώκουν να ΠΕΙΣΟΥΝ για το πρόγραμμά τους, επιδιώκουν να το ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα σταλεί κάποια στιγμή στη Νομαρχία και τους Δήμους και μέσα σε λιγότερο από 30 μέρες θα πρέπει οι πολίτες της περιοχής, που μέχρι τώρα έχουν αφεθεί σκόπιμα στο σκοτάδι, να διαβάσουν μια ογκωδέστατη μελέτη και να προλάβουν να διατυπώσουν και άποψη! Η ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ ελπίζει ότι με μια τέτοια παρωδία “δημόσιας διαβούλευσης” θα πάρει την Έγκριση που επιθυμεί, χωρίς οι κατοικοι της περιοχής να καταλάβουν και πολλά.

Οι καιροί είναι πονηροί και το μέλλον του τόπου μας θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Υπενθυμίζουμε τι περιλαμβάνει το Επενδυτικό Σχέδιο της ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ:

  • Συγκρότημα μεταλλουργίας χρυσού, χαλκού, αργύρου, μολύβδου, ψευδαργύρου και συνοδών εργοστασίων κρυογεννητικού οξυγόνος και θειϊκού οξέος. Το συγκρότημα χωροθετείται μέσα σε δάσος, μόλις 2 χλμ από τον οικισμό του Στρατωνίου και τη θάλασσα.
  • Το επιφανειακό μεταλλείο χρυσού-χαλκού των Σκουριών στο όρος Κάκαβος.
  • Tο μεταλλείο χρυσού της Ολυμπιάδας.
  • Συνέχιση της εκμετάλλευσης του μεταλλείου των Μαύρων Πετρών, κάτω από τη Στρατονίκη.
  • Μετατροπή του λιμένα Στρατωνίου σε λιμάνι βαριάς βιομηχανίας.
  • Τρια νέα μεταλλεία – Τσικάρα, Φισώκα, Πιάβιτσα – έτοιμα προς περιχαράκωση και εκμετάλλευση.
  • Εκμετάλλευση του συνόλου των ορυκτών πόρων της μεταλλευτικής ιδιοκτησίας έκτασης 317.000 στρεμμάτων μέχρι της πλήρους εξαντλήσεώς τους.
http://antigoldgreece.wordpress.com

Saturday, August 21, 2010

Τριαντάφυλλος Καρατράντος: Η κλιματική ανασφάλεια/Οι πυρκαγιές στη Ρωσία μπορούν να συγκριθούν μόνο με την καταστροφή και τις δραματικές επιπτώσεις


[Αφίσα από το The Blacklist Committee for Unsafe Theatre]
Διαβάστε το άρθρο του Τριαντάφυλλου Καρατράντου "Η κλιματική ανασφάλεια" που δημοσιεύεται στην ΑΥΓΗ 21/8/2010
Μεταξύ των άλλων ο κ.Καρατραντός αναφέρει ότι:
"...Οι πυρκαγιές στη Ρωσία μπορούν να συγκριθούν μόνο με την καταστροφή και τις δραματικές επιπτώσεις του ατυχήματος στο Τσερνομπίλ. Την ίδια ώρα όμως από το φλεγόμενο μέτωπο της Ρωσίας μετακινούμαστε στις πλημμύρες της Κεντρικής Ευρώπης: Γερμανία, Τσεχία, Πολωνία βίωσαν το ακραίο αυτό καιρικό φαινόμενο μέσα στην κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου. Με πολλούς επιστήμονες να κάνουν λόγο ακόμη για εμφάνιση «μουσώνων» στην Ευρώπη.

Στο Πακιστάν, την Ινδία και την Κίνα οι κατολισθήσεις επηρεάζουν εκατομμύρια ανθρώπους και ωθούν σε μετακίνηση πολλούς, την ίδια ώρα που η άνοδος της στάθμης της θαλάσσης στο Μπαγκλαντές φέρνει τους πρώτους περιβαλλοντικούς πρόσφυγες στα σταυροδρόμια της Ασίας μία δεκαετία πριν από τις προβλέψεις των διεθνών οργανισμών. Ενώ η αποκόλληση του τεράστιου παγόβουνου από τους παγετώνες της Αλάσκας έφερε ξανά στο προσκήνιο ένα από τα πλέον εμφατικά σημάδια της κλιματικής αλλαγής, το λιώσιμο των πάγων..."
Ο Τριαντάφυλλος Καρατράντος είναι υποψήφιος διδάκτωρ στην Περιβαλλοντική Ασφάλεια και στην Ευρωπαϊκή Ηγεσία

Tuesday, August 17, 2010

Εκατομμύρια τόνοι τέφρας στο Νομό Κοζάνης χωρίς τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις...

Ο Νομάρχης Κοζάνης Γιώργος Δακής, επέβαλε στη ΔΕΗ πρόστιμο συνολικού ύψους 60.000 ευρώ, για καταστρατήγηση της κείμενης νομοθεσίας σε σχέση με τη διαχείριση 61,8 εκατομμυρίων τόνων τέφρας ετησίως, που παράγονται από την καύση του λιγνίτη στους ΑΗΣ Αγ. Δημητρίου, Καρδιάς και Πτολεμαΐδας, καθώς και τη διάθεσή τους στα Λιγνιτωρυχεία Πτολεμαΐδας.
«Οι συνεχείς παραβάσεις των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων και της ισχύουσας Ευρωπαϊκής και Εθνικής Νομοθεσίας σχετικά με την καθημερινή διαχείριση των τεράστιων ποσοτήτων τέφρας, που παράγεται ως απόβλητο της καύσης λιγνίτη για την ηλεκτροδότηση της πατρίδας μας, συνιστά μείζον περιβαλλοντικό πρόβλημα με πολλαπλές αρνητικές επιδράσεις στην ποιότητα ζωής και στην υγεία των εργαζομένων και των κατοίκων της περιοχής μας.
Η απαίτηση της κοινωνίας μας για τη διασφάλιση της αειφορίας του τόπου μας είναι αδιαπραγμάτευτη», τονίζει ο Νομάρχης Κοζάνης Γιώργος Δακής, που απέστειλε επιστολή στην αρμόδια Υπουργό Τίνα Μπιρμπίλη.

Aκολουθεί η επιστολή του Νομάρχη Κοζάνης Γιώργου Δακή στην Υπουργό Τίνα Μπιρμπίλη για την αναγκαιότητα αδειοδότησης διαχείρισης τέφρας.

Αδειοδότηση διαχείρισης της τέφρας.
ΣΧΕΤ. :
1) Η ΚΥΑ οικ. 11484/3671/23-10-03 Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων για την εκμετάλλευση των λιγνιτωρυχείων Πτολ/δας και η ΚΥΑ οικ. 189708/3440/23-9-08 Απόφαση τροποποίησης.
2) Η ΚΥΑ οικ. 142453/753/23-2-06 Έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την εκμετάλλευση λιγνιτωρυχείων Μαυροπηγής και η ΚΥΑ 124313/2558/27-8-09 Απόφαση τροποποίησης.
3) Η ΚΥΑ 29826/24-10-97 Έγκριση περιβαλλοντικών όρων του ΑΗΣ Πτολ/δας και η ΚΥΑ 130497/15-7-05 Αναθεώρησης των περιβαλλοντικών όρων.
4) Η ΚΥΑ 29827/19-7-05 Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων του ΑΗΣ Καρδιάς και η ΚΥΑ 93855/14-7-05 Αναθεώρησης των περιβαλλοντικών όρων.
5) Η ΚΥΑ 94560/12-9-06 Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου.
6) Η ΚΥΑ 29269/19-9-97 Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων Ι & ΙΙ και ΑΗΣ ΛΚΠ-Α και η ΚΥΑ 118055/14-7-05 Αναθεώρησης των Περιβαλλοντικών όρων.
7) Η ΚΥΑ 50910/2727/03/ΦΕΚ 1909 Β/22-12-03 «Μέτρα και όροι για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων. Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης».
8) Η Οδηγία 75/442/ΕΟΚ/15-7-75 περί στερεών αποβλήτων.
9) Η Απόφαση της 28ης/6/1999 του ΣΕΚ για τον καθορισμό των όρων άσκησης των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων που ανατίθενται στην Επιτροπή.
10) Η Οδηγία 2008/98/ΕΚ/19-11-08 για τα απόβλητα και την κατάργηση ορισμένων οδηγιών.
11) Η με Α.Π. οικ.396/15-5-02 Απόφαση Νομάρχη Αρκαδίας χορήγησης άδειας διάθεσης των στερεών παραπροϊόντων του συγκροτήματος αποθείωσης καυσαερίων του ΑΗΣ Μεγαλούπολης Βʼ της ΔΕΗ Α.Ε.
12) Η με Α.Π. 289/24-2-05 Απόφαση Νομάρχη Φλώρινας χορήγησης άδειας μεταφοράς, προσωρινής αποθήκευσης και οριστικής διάθεσης στερεών παραπροϊόντων του ΑΗΣ Μελίτης-Αχλάδας.
13) Το με Α.Π. οικ. 134/16-1-04 έγγραφό μας προς το ΥΠΕΧΩΔΕ-Τμήμα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων.
14) Το με Α.Π. οικ. 983/22-4-10 έγγραφό μας.
15) Η με Α.Π. Γρ.Δ/2361/17-5-10 επιστολή του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ Α.Ε.

Αναφερόμενοι στην παραπάνω σχετική έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :
1. Από τη μέχρι σήμερα εμπειρία και τις μελέτες που κατά καιρούς έχουν δημοσιευτεί σε ημερίδες, σεμινάρια και έγκριτα επιστημονικά περιοδικά δεν αμφισβητούνται οι ιδιότητες της τέφρας ως πρόσθετου στην παραγωγή τσιμέντου, διάστρωση δρόμων, φραγμάτων κ.λ.π.
2. Με βάση τους επιβληθέντες περιβαλλοντικούς όρους στις ΚΥΑ ΕΠΟ, η διάθεση της τέφρας πραγματοποιείται μετά από άδεια των αρμοδίων υπηρεσιών της Ν.Α. βάση υποβληθείσας και εγκριθείσας σχετικής μελέτης. Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει αδειοδοτηθεί η ΔΕΗ για την διαχείριση της τέφρας δεν την νομιμοποιεί. Η μέθοδος που χρησιμοποιείται, δηλαδή η μεταφορά της στα ορυχεία και η απόθεσή της ανάμεσα στα στείρα, μαζί με τη γύψο και τις ιλύες, μέχρι να ολοκληρωθεί το ανάγλυφο μιας περιοχής και η φύτευση, δεν είναι αποδεκτός τρόπος διάθεσής της, γιατί σύμφωνα με τη νομοθεσία θα πρέπει να διατίθενται με περιβαλλοντικά αποδεκτό τρόπο, σε ειδικούς χώρους ταφής αποβλήτων.
Επισημαίνεται ότι στην ΑΕΠΟ του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου που είναι και η πλέον πρόσφατη (2006) στην παρ. Γ3.1. προβλέπει τη διάθεση μετά από άδεια της αρμόδιας υπηρεσίας, στη δε Γ3.3. την υποχρέωση υποβολής διαχειριστικού σχεδίου αποβλήτων, το οποίο θα οριστικοποιηθεί μετά την έγκρισή του από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, γεγονός που δεν το γνωρίζουμε κατά πόσο έχει γίνει.
Όμως στην παρ. Γ3.4. προβλέπει ότι μέχρι τη χορήγηση των αδειών, τα απόβλητα να διατίθενται σύμφωνα με την μέχρι σήμερα ακολουθούμενη τακτική και τα αναφερόμενα στη σχετική ΜΠΕ.
3. Η διάθεση της τέφρας στους Νομούς Φλώρινας και Αρκαδίας γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους (ΧΥΤΑ) (11 και 12 σχετικά) σε εκτάσεις εντός των λιγνιτωρυχείων και μόνο στο Νομό Κοζάνης, όπου παράγεται και η μεγαλύτερη ποσότητα, διατίθεται κατʼ αυτόν τον απαράδεκτο περιβαλλοντικά τρόπο.
4. Η απαρίθμηση των πλεονεκτημάτων της μεθόδου, που αναφέρεται στην παρ. 2 της επιστολής, αμφισβητείται από μέρους μας, γιατί οι μηχανικές ιδιότητες της τέφρας όσον αφορά την σταθεροποίηση εδαφών δεν συνεπάγονται και την βέλτιστη μέθοδο για αποκατάσταση εδαφών, με την διάστρωση επιφανειακά ενός στρώματος περίπου 40 εκ. φυτικής γης και την φύτευση των διαφόρων ειδών δένδρων.
Από ελέγχους που διενεργήθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία, το είδος που χρησιμοποιείται σχεδόν κατά αποκλειστικότητα στις φυτεύσεις, είναι η ακακία και το οποίο στην παρούσα φάση δείχνει να ευδοκιμεί. Όμως οι αρμόδιες υπηρεσίες καθώς και η κοινωνία του Νομού Κοζάνης διαφωνεί με τη χρήση της ακακίας, ενός είδους που καμιά ωφέλεια δεν προσφέρει για την επαναδημιουργία του οικοσυστήματος. Οι ακακίες είναι ένα ψυχανθές ξενικό φυτό (πουθενά στην Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχο φυσικό δάσος), με μεγάλο εύρος προσαρμογής σε ΡΗ (4,5-8,2), ιδιαίτερα ολιγαρκές σε εδαφικά θρεπτικά στοιχεία, επιπολεόριζο με μεγάλη ριζοβλαστική ικανότητα και πολύ γρήγορη ανάπτυξη, ώστε να προλαβαίνει να εξαπλωθεί ως πραγματικό ζιζάνιο στις εκτάσεις αυτές. Όμως ακόμα και τα δένδρα αυτά αντιμετωπίζουν τα πρώτα χρόνια προβλήματα οξύτητας εδαφών.
Για την δασική επιστήμη η ακακία θεωρείται «νεκρό είδος», που δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στα εδάφη, αφού ως ζιζάνιο πνίγει τα υπόλοιπα μη ανταγωνιστικά είδη.
Όσον αφορά τη γονιμότητα των εδαφών που αναπτύσσονται στις αποθέσεις των λιγνιτωρυχείων, δεν υπάρχουν διαχρονικές μελέτες που να αποδεικνύουν ότι ο κίνδυνος από τη διαχείριση των υποπροϊόντων δεν υφίσταται.
Το ίδιο ισχύει και για τα υπόγεια νερά. Εξάλλου η ποσοτική και ποιοτική σύσταση της τέφρας διαφέρει ανάλογα με τον χρησιμοποιούμενο λιγνίτη.
Η δημιουργία υπόγειου υδροφορέα θα αποτελεί υπόθεση εργασίας στο μέλλον και η αξιοποίησή του δεν θα μπορεί να καλύψει τις απαιτούμενες ανάγκες, γιατί δεν λαμβάνεται υπόψη στις αποθέσεις η κοκκομετρία των υλικών για να εξασφαλισθεί ικανό ενεργό πορώδες.
5. Στο άρθρο 5 παρ. 1 της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ ως «υποπροϊόντα» ορίζονται «μια ουσία ή αντικείμενο που προκύπτει από διαδικασία παραγωγής, πρωταρχικός σκοπός της οποίας δεν είναι η παραγωγή αυτού του στοιχείου, μπορεί να θεωρείται ότι δεν συνιστά απόβλητο όπως αναφέρεται στο άρθρο 3, αλλά υποπροϊόν μόνον εάν πληρούνται οι ακόλουθοι όροι».
α. Είναι βέβαιη η περαιτέρω χρήση της ουσίας ή του αντικειμένου,
β. Η ουσία ή το αντικείμενο είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν απʼευθείας χωρίς άλλη επεξεργασία πέραν της συνήθους βιομηχανικής πρακτικής
γ. Η ουσία ή το αντικείμενο παράγεται ως αναπόσπαστο μέρος μιας παραγωγικής διαδικασίας και
δ. Η περαιτέρω χρήση είναι σύννομη, δηλαδή η ουσία ή το αντικείμενο πληροί όλες τις σχετικές απαιτήσεις περί προϊόντων και προστασίας του περιβάλλοντος και της υγείας για τη συγκεκριμένη χρήση και δεν πρόκειται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον ή την ανθρώπινη υγεία.
Όμως από τους περιγραφόμενους όρους δεν τηρούνται όλοι και ιδιαίτερα ο (δ).

Άρα για να θεωρηθεί η τέφρα υποπροϊόν θα πρέπει να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις του άρθρου 5 και επιπλέον δεν έχουν αποφασιστεί τα μέτρα που θα καθορίζουν τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται προκειμένου η τέφρα να θεωρηθεί ως υποπροϊόν και όχι απόβλητο, σύμφωνα με την παρ. 2 του προαναφερθέντος άρθρου.
Συμπερασματικά καταλήγουμε, ότι η ΔΕΗ Α.Ε. ήταν γνώστης της υποχρέωσής της για την αδειοδότηση της διαχείρισης της τέφρας, γεγονός που αποδεικνύεται από την αδειοδότηση συγκεκριμένων χώρων από τις Ν.Α. Φλώρινας και Αρκαδίας.
Από στοιχεία της ΔΕΗ η ποσότητα της παραγόμενης τέφρας για τα έτη 2009-2020 υπολογίζονται σε 61,8 Χ 106 tn, της γύψου σε 0,2 Χ 106 tn και της ιλύος σε 0,02 Χ 106 tn ετησίως. Από την ποσότητα αυτή ποσοστό μόνο 10% διατίθεται στην τσιμεντοβιομηχανία ως ασθενές ποζολανικό υλικό και το υπόλοιπο θα διατεθεί στις αποθέσεις, ποσότητα που θεωρείται υπερβολική.
Κατόπιν των ανωτέρω και επειδή η τέφρα δεν χαρακτηρίστηκε επίσημα σαν υποπροϊόν, εξακολουθεί να θεωρείται σύμφωνα με τους Ε.Π.Ο. των ΑΗΣ σαν απόβλητο της κατηγορίας 10 01 02 του ΕΚΑ του παραρτήματος ΙΒ της ΚΥΑ 50910/2727/03/ΦΕΚ 1909 Β/22-12-03 «Μέτρα και όροι για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων. Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης» και η αδειοδότησή της είναι επιβεβλημένη σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (παράρτημα ΙΙ, Β ΙΙ3).


Ο ΝΟΜΑΡΧΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
ΔΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Monday, August 2, 2010

Η ΔΕΗ στην Κοζάνη κατέχει έκταση όση η Μάλτα!...


Περιουσιακά στοιχεία που θα μπορούσαν να συγκριθούνμε την έκταση της Μάλτας (!) διαθέτει στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας η ΔΕΗ, έχοντας στην κατοχή της πάνω από 235.000 στρέμματα, που δικαίως την κατατάσσουν στην κατηγορία του «μεγαλοτσιφλικά» ιδιωτικών συμφερόντων στην περιοχή. Τα εδάφη αυτά παραχωρήθηκαν στην Επιχείρηση με τη διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων για την εξόρυξη λιγνίτη και την κατασκευή υδροηλεκτρικών φραγμάτων.
Το παράδοξο είναι ότι, αν και όφειλαν να επιστραφούν στο Ελληνικό Δημόσιο προ όφελος της τοπικής κοινωνίας, πέρασαν στα περιουσιακά στοιχεία της ΔΕΗ - και μάλιστα με τη βούλα του ίδιου του ελληνικού κράτους.
«Διαχρονικά οι κυβερνήσεις πριμοδοτούσαν τη ΔΕΗ με γη, με αποτέλεσμα σήμερα η Επιχείρηση να έχει στην κατοχή της περί τα 235.000 στρέμματα, όταν όλη η έκταση της Μάλτας είναι 316 τετραγωνικά χιλιόμετρα», δηλώνει ο νομάρχης Κοζάνης κ. Γιώργος Δακής. Από την έκταση αυτή υπολογίζεται ότι περίπου 170.000 στρέμματα αφορούν στην περιοχή της Κοζάνης και ότι το μεγαλύτερο μέρος τους έχει απαλλοτριωθεί πριν από το 2001.

Μια περίεργη τροπολογία του ΠΑΣΟΚ
Για την παραχώρηση δημόσιας περιουσίας στη ΔΕΗ την ευθύνη φέρει μια «περίεργη» τροπολογία που πέρασε το ΠΑΣΟΚ το 2001, η οποία ανέτρεψε όλα όσα ίσχυαν μέχρι τότε με βάση έναν παλαιότερο νόμο (1280/1982). Ο νόμος εκείνος επέτρεπε για λόγους δημοσίου συμφέροντος την αναγκαστική απαλλοτρίωση αγροτικών εκτάσεων προκειμένου να γίνει από την Επιχείρηση η αξιοποίηση των φυσικών πόρων και προέβλεπε ότι με το πέρας της εκμετάλλευσης οι εκτάσεις θα αποκαθίστανται περιβαλλοντικά από τη ΔΕΗ και θα επιστρέφονταν στο Δημόσιο προκειμένου να διανεμηθούν για την αποκατάσταση ακτημόνων και προς όφελος γεωργοκτηνοτροφικών συνεταιρισμών.
Το καθεστώς αυτό άλλαξε με τροπολογία που πέρασε το 2001 ο κ. Ακης Τσοχατζόπουλος, στο πλαίσιο της μετοχοποίησης της ΔΕΗ, με την οποία εξαλειφόταν η υποχρέωση αυτή για την Επιχείρηση. Ετσι, η ΔΕΗ συνέχισε να εξαντλεί τα φυσικά κοιτάσματα της περιοχής της Κοζάνης όπου βρίσκεται η καρδιά της λιγνιτικής παραγωγής, αλλά δεν μπήκε ποτέ στον κόπο της αποκατάστασης εδαφών που αποκτήθηκαν προ του 2001, κρατώντας τις επίμαχες εκτάσεις στην ιδιοκτησία της. «Το 2001 η αξία των εδαφών της ΔΕΗ στην περιοχή της Κοζάνης είχε υπολογιστεί στα 70 δισ. δραχμές με βάση τις τιμές απαλλοτρίωσης που είχε ορίσει το δικαστήριο», εξηγεί στο «business stories» ο νομάρχης Κοζάνης, ο οποίος πιέζει την κυβέρνηση από το 2007 για την επιστροφή των εδαφών που έχουν πάψει να είναι αναγκαίες για την Επιχείρηση, με σκοπό την αξιοποίησή τους για τη στήριξη της τοπικής οικονομίας.

«Δεν οφείλουμε να επιστρέψουμε ούτε στρέμμα»
Ωστόσο για τη ΔΕΗ δεν υφίσταται θέμα επιστροφής απαλλοτριωμένων εκτάσεων, καθώς υποστηρίζει ότι το «θέμα έχει ρυθμιστεί οριστικά με τον Ν. 2941/2001». Κύκλοι της Επιχείρησης αναφέρουν ότι «με τον νόμο αυτό και εν όψει των μετοχοποιήσεων της ΔΕΗ, η Πολιτεία θέλησε να δώσει οριστική λύση στο θέμα των απαλλοτριωμένων εκτάσεων για τις ανάγκες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη» και προσθέτουν ότι για τις εκτάσεις αυτές έχουν καταβληθεί οι αναγκαίες αποζημιώσεις για την κάλυψη της αξίας τους.
Oπως δηλώνουν μάλιστα πηγές της Επιχείρησης, η ΔΕΗ έχει ικανοποιήσει μέχρι σήμερα διάφορα αιτήματα της Νομαρχίας, μεταξύ των οποίων είναι η παραχώρηση της χρήσης εκτάσεων του Λιγνιτικού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας, συνολικής επιφάνειας 6.500 στρεμμάτων, για την ανάπτυξη αγροτικών καλλιεργειών, αλλά και 150 στρέμματα για δημιουργία πίστας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Προσθέτουν επίσης ότι εξετάζονται και άλλες προτάσεις για έργα ενεργειακού χαρακτήρα και πράσινης ανάπτυξης.
Η Νομαρχία υπέβαλε καταγγελία στην Ε.Ε. Ωστόσο, η Νομαρχία Κοζάνης έχει διαφορετική άποψη και είναι αποφασισμένη να διεκδικήσει μέχρι τέλους τις απαλλοτριωμένες εκτάσεις. Πριν από έναν μήνα υπέβαλε καταγγελία στην Ε.Ε., κάνοντας λόγο για «σκανδαλώδη εύνοια της ΔΕΗ από την Πολιτεία» που αντίκειται στις διατάξεις του Κοινοτικού Δικαίου, οι οποίες απαγορεύουν τις κρατικές ενισχύσεις και την κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης. Παράλληλα αίτημα επαναπόδοσης των εκτάσεων στο Δημόσιο έχει υποβληθεί και στα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος, Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης κ.α.), αλλά και στην ίδια τη ΔΕΗ.
Η Νομαρχία διεκδικεί την επιστροφή των εκτάσεων για την περίοδο προ του 2001, θεωρώντας ότι η Πολιτεία χαριστικά προχώρησε στην παραχώρησή τους στη ΔΕΗ. «Η τοπική κοινωνία ζητά να καταργηθεί η νομοθετική ρύθμιση του 2001, η οποία αποτελεί μείζον πολιτικό θέμα, καθώς η αναγκαστική απαλλοτρίωση έγινε για να ωφεληθεί η κοινωνία και όχι να δεσμευτεί εσαεί από τη ΔΕΗ ο φυσικός πλούτος», αναφέρει ο κ. Δακής.
Το θέμα είχε θέσει προ μηνών σε επίσκεψή του στην Κοζάνη και ο πρόεδρος της Ν.Δ. κ. Αντώνης Σαμαράς, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να αποσυρθεί η επαίσχυντη τροπολογία του 2001 και τα εδάφη να επιστραφούν στο Δημόσιο.

Πολιτικές ευθύνες
Σύμφωνα με τον συνταγματολόγο κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου, η υπόθεση της ΔΕΗ εγείρει ακόμη και πολιτικές ευθύνες για υπουργούς που δεν προχώρησαν στην εφαρμογή του νόμου και τονίζει ότι η Νομαρχία έχει έννομο συμφέρον να υπερασπιστεί τις εκτάσεις που τις οφείλει η ΔΕΗ προτού η Πολιτεία αποφασίσει να τις χαρίσει.

Πηγή: Aναδημοσίευση από την RealNews-Πρώτο Θέμα