Friday, July 17, 2009

Ιτέα και S&B – η ωραία και το τέρας!

http://antigoldgreece.wordpress.com/

iteaGoogle Earth: ο πρώτος ορμίσκος δυτικά της Ιτέας, με το χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα, είναι μπαζωμένος από την S&B. Ακριβώς από πάνω είναι το μεταλλείο της “Κεφαλής”, επί του παρόντος ανενεργό. Η πλαγιά μεταξύ των δυο όρμων είναι όλη φαγωμένη από επιφανειακή εξόρυξη.

Και για να μην ξεχνιόμαστε, όλα αυτά βρίσκονται μέσα στο αυστηρά προστατευόμενο “Δελφικό τοπίο”!

Όταν κατεβαίνοντας από τον ορεινό όγκο της Γκιώνας αντικρύζεις από ψηλά την Ιτέα για πρώτη φορά, νιώθεις την ανάγκη να σταματήσεις για λίγες στιγμές, για να πάρεις μια βαθιά ανάσα και να συνειδητοποιήσεις ότι το θέαμα που ανοίγεται στα πόδια σου είναι πραγματικότητα.

Μια πόλη ολόκληρη, σε μια λουρίδα γης που αναπτύσσεται σε μια διάσταση μόνο. Το μήκος, αφού το πλάτος της ορίζεται από έναν πανέμορφο όρμο, διάσπαρτο με βράχους και νησίδες και τον ελαιώνα της Άμφισσας, μνημείο αιώνιο του Δελφικού τοπίου. Και αμέσως, η δεύτερη σκέψη είναι ότι αυτή η πόλη είναι μια πλούσια πόλη με ευδαίμονες κατοίκους, με χιλιάδες επισκέπτες, προσκυνητές της ομορφιάς της.

Η ατελείωτη φάλαγγα των κατάφορτων με βωξίτη φορτηγών που κατηφορίζουν μαζί με σένα από το βουνό με προορισμό την Ιτέα, αποσπά ολοκληρωτικά την προσοχή σου. Προσπαθείς απεγνωσμένα να προσπεράσεις, για να γλιτώσεις από τις βαρειές εξατμίσεις και την κόκκινη σκόνη που σκορπούν τα φορτηγά στη διαδρομή τους και βάφει κόκκινα τα κράσπεδα του δρόμου και τις αιωνόβιες ελιές.

Η “διαστροφή” μας με τα μεταλλεία κατίσχυσε του τουριστικού ενδιαφέροντος. Αντί να μπούμε στην πόλη, αφήσαμε τη φάλαγγα να μας παρασύρει στη διαδρομή της πίσω από τα σπίτια, πίσω από τη μαρίνα, πίσω από το γήπεδο, δίπλα στη θάλασσα και στη σκιά μιας δενδροστοιχίας από ευκαλύπτους, πασπαλισμένους με βαθύ κόκκινο. Καταλήξαμε μαζί με τα φορτηγά στις εγκαταστάσεις της S&B, για να δούμε πώς έχει “διαμορφώσει” η εταιρεία το – κατά τα άλλα – αυστηρώς προστατευόμενο “Δελφικό τοπίο”.

Όλες οι βάρβαρες επεμβάσεις των μεταλλευτικών εταιρειών στο ευαίσθητο Ελληνικό τοπίο που έχουμε δει μέχρι σήμερα ωχριούν μπροστά στο τέρας στο οποίο έχει παραμορφώσει η S&B του αξιότιμου κ. Οδυσσέα Κυριακόπουλου την δυτική απόληξη της Ιτέας και τον πάλαι ποτέ μυχό- κεφαλή της ομορφιάς της. Και η τραγωδία της παραμόρφωσης γίνεται οργή όταν συνειδητοποιήσεις ότι οι κατά τον όρκο τους και κατά την εντολή που πήραν από τους πολίτες τοπικοί και νομαρχιακοί άρχοντες, είναι συναυτουργοί στο διαρκές έγκλημα του οποίου η κατάληξη θα είναι ο από αναπτυξιακή ασφυξία πνιγμός της Ιτέας και των κατοίκων της.

FishingΦωτογραφία: Βασίλης Αρβανιτόπουλος

Η πόλη της Ιτέας καταλήγει στο τέλος του όρμου της. Και αυτό το τέλος δεξιά, αριστερά και στο βάθος του, έχει βαθεί σε αποχρώσεις βαθιάς κόκκινης σκουριάς. Αριστερά, οι εγκαταστάσεις απόθεσης του βωξίτη και φόρτωσής του σε πλοία έχουν δημιουργηθεί με “εμπλυσμό της θαλάσσης”, δηλαδή με μπάζωμα ενός πρώην γραφικού κολπίσκου. Και στα δεξιά, ξεκινώντας σύριζα στο δρόμο, ένας ολόκληρος λόφος επιφανειακών εξορύξεων βωξίτη με φυτεμένους αναβαθμούς, όπου τα κακορίζικα πευκάκια υποτίθεται ότι εκπληρώνουν τους περιβαλλοντικούς όρους αποκατάστασης της επιφανειακής εξόρυξης.

Τα φορτηγά φεύγουν στα δεξιά στην γεφυροπλάστιγγα της εταιρείας. Και μόλις γίνει το ζύγισμα του βωξίτη, ξεπροβάλλουν τη μούρη τους πίσω από τις εγκαταστάσεις της πλάστιγγας, διασχίζουν ΚΑΘΕΤΑ το δρόμο και εξαφανίζονται πίσω σπό τα σύννεφα κόκκινης σκόνης στις αριστερά του δρόμου εγκαταστάσεις απόθεσης/φόρτωσης.

Έτσι απλά: καταλαμβάνουν κάθετα όλο το πλάτος του δρόμου και χάνονται στη σκόνη! Ο “δρόμος” είναι η επαρχιακή οδός που οδηγεί στο Γαλαξείδι, τη Ναύπακτο και το Αντίρριο. Και το καλοκαίρι είναι ένας από τους πλέον πολυσύχναστους τουριστικά δρόμους της χώρας. Ούτε φανάρια, ούτε κόμβοι, ούτε διαγραμμίσεις. Τίποτα.

Και αφού μπουν και ξεφορτώσουν, ξαναβγαίνουν στο δρόμο με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Χωρίς φανάρια, χωρίς κόμβο, χωρίς διαγραμμίσεις. Τίποτα. Τετρακόσια (400) δρομολόγια το 24ωρο!

Έτσι απλά. Και η Τροχαία στη δούλεψη της S&B είναι. Δεν είδε. Δεν βλέπει τίποτα.

Αυτές είναι οι αρχικές μας, πρώτες διαπιστώσεις. Η συνέχεια, με χάρτες, φωτογραφίες και τεκμηρίωση, θα ακολουθήσει μόλις συνέλθουμε από το πρώτο σοκ…

No comments: