Thursday, February 14, 2008

Πράσινος καταναλωτής

Είναι σημαντικό να εντοπίσουμε τις αιτίες που οδηγούν στην καταστροφή του περιβάλλοντος.
Το "κακό" πρέπει να χτυπιέται στη ρίζα του. Μόνο που η στάση που οδηγεί σ' αυτή την καταστροφή πέρα από ανθρωπολογική και ανθρωποκεντρική, είναι και ένα οικονομικό κοινωνικό φαινόμενο.
Η επιβίωση του σύγχρονου οικονομικού συστήματος βασίζεται στη διαρκή ανάπτυξη. Κάθε μείωση της ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο θα οδηγούσε σε πρωτοφανή φαινόμενα οικονομικής κρίσης, ανεργίας, ανέχειας και πείνας για πολλές χώρες. Εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια ανθρώπων θα οδηγούνταν σε μαζική μετανάστευση εντείνοντας την κοινωνική κρίση που ήδη θα έχει ξεσπάσει.
Όμως το οικοσύστημα κάτω από το βάρος της διαρκούς αύξησης του ανθρώπινου πληθυσμού και των αναγκών του, αλλά και κάτω από το βάρος της συνεχούς αδηφάγου ανάπτυξης, που απαιτεί νέους και περισσότερους πόρους, υφίσταται μια δριμεία επίθεση.
Η παγκόσμια κοινότητα δεν προλαβαίνει να αλλάξει το οικονομικό της σύστημα. Για να είμαστε πιο ακριβείς, δεν έχει καν ξεκινήσει να συζητάει πάνω σ' αυτό το θέμα σοβαρά ακόμα και στο επίπεδο των διανοούμενων. Συνεπώς η μόνη λύση είναι: όλη αυτή η ανάπτυξη να στηριχθεί στην πράσινη αειφόρο οικονομία.
Ως η μόνη βιώσιμη λύση, η πράσινη οικονομία δεν αποτελεί μία λύση που θα επιβληθεί από έναν κεντρικό πολιτικό σχεδιασμό σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως από τον καταναλωτή. Δηλαδή από εμάς τους πολίτες. Αλλά όλους τους πολίτες.
Η πράσινη κατανάλωση είναι ένα μερίδιο ευθύνης για τον καθένα μας. Κατέχουμε μία δύναμη που αν γίνει ρεύμα, όχι μόνο θα αλλάξει τα πρότυπα των ακριβών τζιπ τύπου Hammer ή της γούνας ή της κυριαρχίας του πλαστικού αλλά που θα οδηγήσει σε επουλώσεις περιβαλλοντικών καταστροφών σε τοπικό ή ακόμη και παγκόσμιο επίπεδο. Για παράδειγμα, η πάνινη τσάντα, η μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, η φύτευση της ταράτσας του σπιτιού μας, η κατανάλωση βιολογικών προϊόντων, η μείωση της κατανάλωσης κρέατος, η επιλογή προϊόντων-υλικών με χαμηλή embedded energy (προϊόντα που για να παραχθούν δεν απαιτούν μεγάλη κατανάλωση ενέργειας) κλπ κλπ.
Τέλος κοινωνικές πρακτικές συνεργασίας, μεταξύ κοινωνικών ομάδων ή ατόμων (για παράδειγμα ανταλλαγή χρόνου εργασίας, δηλαδή σου προσφέρω υδραυλικές υπηρεσίες και μου οφείλεις λογιστικές αντίστοιχες ή κηπουρικές ή υπηρεσίες baby sitting, ή πηγαίνω Θεσσαλονίκη με το αυτοκίνητό μου μόνος μου ενώ θα μπορούσα να πάρω τουλάχιστον ένα άτομο ακόμα, που θα ταξίδευε με το αυτοκίνητό του, καταναλώνοντας τη μισή συνολικά βενζίνη, μοιραζόμαστε έτσι και το κόστος και δεν επιβαρύνουμε σημαντικά το περιβάλλον).
Ας θυμηθούμε κάθε φορά που αγοράζουμε κάτι, ότι εκείνη την ώρα διαμορφώνουμε μέσω της ζήτησης, το οικονομικό μοντέλο που θα έχουμε και αύριο.

3 comments:

Νίκος said...

Ωραίο άρθρο.

whispering-planet said...

Πράγματι.

Anonymous said...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.